Nagenieten van een heerlijke vakantie! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Elles Donkers - WaarBenJij.nu Nagenieten van een heerlijke vakantie! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Elles Donkers - WaarBenJij.nu

Nagenieten van een heerlijke vakantie!

Door: Elles

Blijf op de hoogte en volg Elles

18 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Hi everbody!

Al 3 weken Australie zitten erop. Heerlijke vakantie gehad samen met Wouter. 27 december 2013 met Air China vanaf Dusseldorf via Beijing naar Sydney gevlogen en nu is het alweer 18 januari 2014. Vanmorge Wouter uitgezwaaid op het vliegveld in Melbourne, dus nu is het even all by myself. Het was even zwaar, maar alles komt goed :).
Morgen komen de andere twee meiden (Jaelah en Ilona) mij weer vergezellen. We hebben het geluk dat we de eerste 5 nachten bij onze begeleider Dennis mogen slapen. In die tijd hopen we snel onze eigen optrekje in Melbourne te kunnen vinden.

Wat hebben wij in die 3 weken allemaal gedaan? Teveel om op te noemen! Eigenlijk steeds tijd te kort, dus vandaar ook geen tijd gehad om een reisverslag te schrijven..
We zijn begonnen in Sydney, waar we uiteraard nieuwjaar hebben gevierd bij de Harbour Bridge. Enorm evenement, bijzonder om een keer mee te maken. De mensen daar hebben vanaf de ochtend of de middag hun kleedje al klaarliggen en tassen vol eten en drinken bij. Maar geen alcohol! Dat is strikt verboden op een aantal beveiligde gebieden. Hoewel we toch wat meiden zagen die smirnoff mee naar binnen hadden gesneakt.. Dat allemaal om het vuurwerk vanaf de beste plaats te kunnen zien.. Tegen de avond zijn wij er ook maar bij gaan zitten op een plastic tasje met een veels te dure zak chips en een grote fles water. Maar het was het waard! Om 9 uur 's avonds al wat vuurwerk en middernacht het hoogtepunt. Geweldig om een keer gezien te hebben. Overdag hebben we het mooie Sydney verkend. De coffee cruise was een mooie gelegenheid om Sydney, de haven, de dure villawijken en het opera house vanaf het water te bezichtigen.
Oja! Wat nog even een tegenvaller was, was dat ons hotel in Rooty Hill nog ongeveer een uur uit de stad was met de trein. En vanaf het station nog een kwartier lopen. Dat was een beetje jammer voor mijn zwaar beladen hema koffer. Halverwege hield 1 wieltje het voor gezien, wat een hoop gesjouw opleverde.
De dag voor oudjaar hebben we nog een tripje naar de blue mountains gedaan. Daar hebben we o.a. de beroemde 3 sisters gezien, de honeymoon lookout en de giant stairway. De GIANT stairway was een enorme trap van 900 treden naar beneden. Onwetend lopen wij rustig naar beneden met de verwachting dat er onderaan de trap een geweldig uitzicht te zien is. Onderweg komen we steeds meer afgepeigerde mensen tegen die weer terug omhoog lopen. Vol goede moed gaan we door, maar helaas.. Wat was er te zien? NIKS! En dan ook echt niks.. Maar we hebben dan toch wel aan onze conditie kunnen werken.
Vanaf Sydney hebben we de trein gepakt naar Brisbane. 's Middags vertrokken en vroeg in de ochtend aangekomen. Die dag hadden we wel zin in een dagje strand op North Stradbroke Island. Helaas waren we nog wel wat langer onderweg dan verwacht: van trein naar bus, naar boot en nog een keer bus. Het was wel een mooi eiland. We hebben nog even van de zon op het strand kunnen genieten en een beetje bij kunnen kleuren. In de avond hebben we heerlijk gedineert bij de Italiaan.
Op 3 januari wilden we naar Fraser island gaan. Maar helaas, geen tochten vanaf brisbane naar fraser island die dag. Gelukkig was er een goede vervanger: tour naar Moreton Island. Leuk eiland waar we hebben gekajakt en gesnorkeld tussen de shipwrecks. Ook maakten we kennis met sandboarding. Je gaat met een soort dun houten plankje van een grote zandheuvel af. De tweede keer gingen we met zn tweeen op een plank: Wouter lag op zn buik en ik mocht er bovenop zitten. Leuke activiteit!
En toen was het alweer tijd om van Brisbane naar Cairns te vliegen. Op het vliegveld hebben we onze eigen auto gehuurd: een hyundai i20. Van de 5 autoverhuurder was er maar 1 die nog auto's beschikbaar had. Ook hier weer een tegenvallertje, want onder de 25 moet je extra fee betalen omdat je een jonge chauffeur bent. Na aankomtst in ons motel hebben we nog een lekkere duik genomen alvorens we gingen eten bij Cock en Bull. Dat was nog eens een restaurant voor grote eters! Enorme porties, waarvan ik nog niet de helft opkreeg. We maakten hier ook kennis met een nieuw systeem. Je bestelt je eten aan de bar en krijgt een klein kastje mee. Als die begint te piepen, trillen en licht gaat geven is je eten klaar en kun je het op komen halen. Werkt prima.
De eerste echte dag in Cairns zijn we naar het regenwoud gegaan. Eerst met de skyrail over de bomen heen en terug met de trein er midden doorheen. De waterval (Barron Falls) uit de brochure had alleen nog niet half zoveel water als op het plaatje stond, maar toch.
De tweede dag Cairns moesten we toch wel naar het beroemde great barrier reef gaan om te snorkelen. We hebben een tocht naar green island gedaan, maar het snorkelen viel mij tegen. Al zoveel mensen waren hier geweest, dat er van het rif niet veel meer over was. Wel nog wat mooie vissen gezien en een hele grote schildpad! We dachten zelfs een haai te zien, maar geen idee of dat klopte. Die ochtend had ik by the way eindelijk een nieuwe koffer gekocht! :)
Hierna zijn we doorgereden naar Mission Beach. We hebben twee nachten in het Jackaroo hostel geslapen. Ook niet helemaal wat we ervan verwachtten.. Achteraf was het ook wel erg goedkoop. Het was dus een heel simpel hostel in the middle of nowhere waar studenten backpackers goedkoop kunnen overnachten, maar ook chillen bij het zwembad en feesten. Dus nogal wat geluid op de achtergrond als je wil slapen, maar achteraf viel het toch mee. Vanuit Mission Beach hebben we een dagje geraft op de Tully. Erg leuk was dat! Raften tussen alle rotsblokken door en snelle stromingen.
De 8ste reden we (of eigenlijk Wouter) weer door naar Airlie Beach. Heel gezellig plaatsje aan de kust. Onderweg hebben we een stop gehad bij een wildlife park (Billabong sanctuary). We zagen hoe de krokodillen gevoerd werden en konden zelf de wallabies uit de hand voeren. Helaas liepen er ook hongerige eenden en ganzen los in het park. Dat heb ik geweten! Een dikke beet van een gans in mijn been.. Verder waren er nog koala's, dingo's, wombats en slangen.
Eenmaal aangekomen in Airlie Beach dachten we nog snel een tour naar de whitesunday islands te boeken, maar alles was al volgeboekt. Crazy times volgens de man van het motel. Toen maar besloten een relaxdagje in te plannen. Een mooie kustwandeling, shoppen en coctails drinken. Ook heb ik hier alvast een vervroegd verjaardagskadootje uit mogen zoeken. Een mooie ring gekregen van Wouter :).
Dus een dag later wel naar de whitesunday islands geweest. Maar.. Ben je op een van de mooiste eilanden van de wereld, regent het de hele dag! De eerste dag regen sinds een hele tijd daar. Door de storm ging de boot ook nogal waardoor verschillende mensen zeeziek werden. Op longford Island hebben we nog wel mooi kunnen snorkelen. Mooi rif en mooie vissen gezien. Die avond hebben we nog een stukje naar Mackay gereden.
De volgende ochtend, de 11de inmiddels, zijn we naar onze farmstay Myella gereden. Ook een erg leuke ervaring, op een boerderij met koeien en paarden. Opa nam ons achterop de pickup om tussen het vee naar de zonsondergang te kijken. Daarna kregen we een lekkere barbeque.
Na een goede nachtrust gingen we te paard het 10 km2 grote land van de boerderij verkennen. En wel tussen de kangoeroes en het vee. Er werd verteld dat er op deze boerderij vaak vee bijeengedreven werd met gasten. Dus.. mochten wij te paard helpen met het vee bijeen drijven, zodat het geteld kon worden. Geweldige ervaring. Het paard van Wouter heette trouwens Rebel en wilde dan ook niet echt doorlopen.
Vanaf de farmstay in Baralaba hebben we een overnachting in Miles gehad. Die volgende dag hebben we de farm beefwood van Kurstjens (Nederlander) bezocht. Een grote akkerbouwer waar Wouter via via contact mee had gelegd. Enorme machines om de enorme plakken land te bewerken en oogsten.
14 januari alweer en we zijn in Warwick. Hier dichtbij was een nationaal park met 3 grote watervallen. De eerste kon je alleen komen via een soort survival route, maar erg mooi.
Na Warwick waren we weer terug in Brisbane en vertrokken we per vliegtuig naar de laatste bestemming: Melbourne!
De eerste dag in Melbourne hebben de de sunset tour van de Great Ocean Road gedaan. Dat was erg mooi! De befaamde 12 apostelen gezien (in werkelijkheid waren het er 9 en nu zijn het er 8, maar het is een naam om toeristen te trekken). We zijn ook nog naar het regenwoud geweest en hebben wilde koala's gezien. Het was wel een erg hete dag, wel 44 graden! Dus de bus was heerlijk met airco.
Ons laatste dagje vakantie alweer. Door het centrum van Melbourne gewandeld en vanaf het Eureka Skydeck van wel 88 verdiepingen hoog van het uitzicht over de stad genoten. Prachtig uitzicht! De laatste dag afgesloten met een goed etentje en een alcoholisch drankje.
En toen was het tijd om Wouter uit te zwaaien...

Vanaf morgen gaat mijn avontuur hier in Melbourne echt beginnen. Ik ga hier dus onderzoek doen voor mijn bachelorscriptie bij een centre voor kinderen met autisme. Het hoort bij de monash University. Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in!

Het eerste reisverslag is eeeerg lang geworden zie ik. Hopelijk was het interessant genoeg om te lezen. ;)

Liefs, Elles

• 18 Januari 2014 - 19:51

Niels En Ernie Van De Kolk:

Mooi geschreven. Heel veel plezier en geniet ervan.

• 20 Januari 2014 - 18:41

Wilma:

Jij verteld meer dan Wouter!

• 21 Januari 2014 - 11:01

Wouter: